Eigenaarschap

Op de Wendakker vinden we het belangrijk dat kinderen eigenaar worden / zijn van hun eigen ontwikkeling en leerproces. We willen de kinderen stimuleren eigen keuzes te maken, doelen te stellen en begrip te hebben voor elkaar en voor onderlinge verschillen. Om dit te realiseren zijn we in 2018 gestart met het ‘Leader in Me traject’. 

Het ‘Leader in Me traject’ is gebaseerd op de zeven ‘gewoonten’ van effectief leiderschap van Stephen Covey. Daarbij staat het stimuleren van eigenaarschap centraal. We vinden het belangrijk dat:  
•    kinderen nadenken over de keuzes die zij hebben en die zij zelf kunnen maken (eigenschap 1); 
•    zij nadenken over doelen waar zij aan willen werken (eigenschap 2); 
•    kinderen qua organisatie de juiste keuzes maken om de doelen te behalen (eigenschap 3);  
•    kinderen leren dat het voor iedereen goed moet voelen (eigenschap 4); 
•    zij ervaren dat ‘eerst goed luisteren naar anderen’ heel waardevol is om samen verder te komen (eigenschap 5); 
•    kinderen ervaren dat zij elkaar kunnen versterken (eigenschap 6); 
•    kinderen leren om goed voor zichzelf te zorgen. Gezond blijven en voldoende tijd vrijmaken voor gezelligheid en ontspanning (eigenschap 7).   

De eerste drie ‘gewoonten’ zijn gericht op jezelf als persoon. Deze gewoonten kunnen je als persoon steviger maken en leren je dat je zelf verantwoordelijk bent, en dat je altijd een eigen aandeel hebt.  

Gewoonte 4 t/m 6 zijn gericht op de relaties met anderen. Zij kunnen bijdragen aan een fijne en respectvolle samenwerking met anderen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van ieders talenten.  

Gewoonte 7 staat voor het ‘bewaren van evenwicht’. Hard werken is nodig om een stapje verder te komen  maar dat kan alleen als je goed voor jezelf zorgt. Voldoende slapen, gezond eten, bewegen en het creëren van gezelligheid en ontspanning zijn daarvoor van belang!